Правила оцењивања ученика у школама у Србији су дефинисана различитим законским и подзаконским актима, укључујући Закон о основама система образовања и васпитања, као и правилнике које доноси Министарство просвете. Ево основних елемената који су обично укључени у правила оцењивања:
1. Циљеви оцењивања
- Формирање објективне слике о знању и вештинама ученика.
- Подстицање континуираног учења и развоја.
- Повратна информација ученицима и родитељима о напредовању.
- Обезбеђивање праведног и транспарентног система за све ученике.
2. Врсте оцењивања
- Формативно оцењивање: Оцењивање које се спроводи током процеса учења и наставе, са циљем да се пруже информације о томе како ученик напредује и шта треба да уради како би побољшао свој успех.
- Сумативно оцењивање: Оцењивање које се спроводи на крају одређеног периода (триместра, семестра, школске године) и даје коначну оцену знања и вештина ученика.
3. Методе и инструменти оцењивања
- Усмено испитивање
- Писмени задаци и тестови
- Практични радови
- Пројектни задаци
- Портфолио (збирка радова ученика)
- Контролни и писмени задаци
4. Критеријуми за оцењивање
- Јасно дефинисани стандарди и критеријуми који су унапред познати ученицима.
- Објективност у оцени, заснована на конкретним показатељима знања и вештина.
- Континуитет у праћењу напретка ученика.
5. Скалa оцењивања
- Оцене се крећу од 1 до 5:
- 5 (одличан)
- 4 (врло добар)
- 3 (добар)
- 2 (довољан)
- 1 (недовољан)
6. Принципи праведности и транспарентности
- Сви ученици морају бити оцењивани на исти начин и према истим критеријумима.
- Ученици и родитељи морају бити упознати са критеријумима и начином оцењивања.
- Ученик има право да добије објашњење оцене и повратну информацију о свом раду.
7. Право на жалбу
- Ученик или његови родитељи могу уложити жалбу на оцену, у складу са процедурама које су дефинисане школским правилником.
8. Документација и евиденција
- Наставници су дужни да воде евиденцију о свим оцењивањима и да чувају документацију у вези са оцена ученика.
Правилници и процедуре могу да варирају у зависности од школе, али основна правила и принципи су усклађени са смерницама Министарства просвете.