УНС – УДРУЖЕЊЕ НАСТАВНИКА СРБИЈЕ "ПАНЕЛ"

Вести, актуелности и занимљивости из области образовања

ВЕСТИ ЗАНИМЉИВОСТИ

Да ли неко манипулише вама и шта учинити у таквим ситуацијама

Ако сте икада осетили да нешто није у реду у вези са вољеном особом или у случајном сусрету – да вас неко притиска, контролише или тера да се преиспитујете више него обично – то би могла бити манипулација.

„Манипулација је емоционално нездрава психолошка стратегија коју користе људи који нису у стању да траже оно што желе или требају на директан начин“, каже Шери Стајнс, терапеут специјализован за злостављање и токсичне везе. „Људи који покушавају да манипулишу другима заправо покушавају да их контролишу.

Постоје многи облици манипулације, од насртљиве продавачице до емоционално насилног партнера - нека понашања је лакше препознати од других.

Стручњаци објашњавају знакове који указују на то да се вама манипулише.

Осећате страх, обавезу и кривицу

Манипулативно понашање укључује три фактора, према Стајнсу: страх, обавезу и кривицу. „Када неко манипулише тобом, психолошки те тера да урадиш нешто што вероватно не желиш“, каже она. Можда се плашите да то урадите, осећате се обавезним да то урадите или осећате кривицу ако то не учините.

Она истиче два најчешћа типа манипулатора: „насилник“ и „жртва“. "Насилник" вас чини уплашеним и може користити агресију, претње и застрашивање да вас контролише. „Жртва“ ствара осећај кривице код особе која је предмет њене манипулације. „Жртва се обично понаша повређено“, каже Стајн. Али док манипулатори често играју жртву, у стварности су они ти који су створили проблем, додаје он.

Особа која је мета манипулатора који глуми жртву често покушава да помогне манипулатору да одагна кривицу, каже Стајнс. Људи који су предмет ове врсте манипулације често се осећају одговорним да помогну жртви, чинећи све што је потребно да окончају њихову патњу.

Преиспитујете себе

Тремин гаслигхтинг се често користи за означавање манипулације која доводи до тога да људи преиспитују себе, своју стварност, памћење или размишљање. Манипулативна особа може да изокрене оно што кажете како би изгледала као да се ради о њој, може да отме разговор или да се осећате као да сте урадили нешто погрешно када нисте баш сигурни да јесте, каже Стајнс.

Ако вас неко излуђује, можда ћете осећати лажни осећај кривице или дефанзивности – као да сте потпуно погрешили или урадили нешто погрешно, а у стварности то није случај.

„Манипулатори криве“, каже она. „Они не преузимају одговорност.

Постоји обавеза

„Ако вам услуга није учињена из ведра неба, онда није бесплатна“, каже Стајнс. „Ако долази са обавезом, онда се дешава манипулација“.

Стајнс назива једну врсту манипулатора 'господин љубазни'. Ова особа може бити од помоћи и учинити много услуга другим људима. „Веома је збуњујуће, јер не схватате да се нешто негативно дешава“, каже она. Али, с друге стране, уз свако добро дело долази и обавеза – очекивање“. Ако не испуните очекивања манипулатора, осећате се незахвално, каже Стајнс.

У ствари, злоупотреба друштвених норми и очекивања реципроцитета је један од најчешћих облика манипулације, каже Џеј Олсон, докторски истраживач манипулативних студија на Универзитету Мекгил.

Продавац, на пример, може учинити да се чини да зато што су вам дали добар попуст, требало би да купите производ. У романтичној вези, ваш партнер вам може купити цвеће, а затим очекивати нешто заузврат. „Ове тактике су успешне јер злоупотребљавају друштвене норме“, каже Олсон. „Нормално је да узвратимо услугу, али чак и када неко то не учини искрено, често се осећамо принуђеним да узвратимо.
Примећујете технике „нога у вратима“ и „врата испред носа“.

Манипулатори често користе једну од ове две тактике, каже Олсон. Прва техника је „нога на вратима“, где неко почиње малим и разумним захтевом попут – Имаш ли времена? - што онда води до већег захтева као - треба ми 10 долара за такси. „Ово се често користи у уличним преварама“, каже Олсон.
Техника „врата испред носа” је супротна – неко тражи нешто велико, а када је одбијен, онда тражи мању услугу, објашњава Олсон.

Извођач, на пример, може тражити велики износ новца унапред, а након што одбијете, може тражити мањи износ. Успешан је јер после великог захтева, мањи се чини разумним, каже Олсон.

Шта учинити ако мислите да сте жртва манипулације

Начин на који ћете реаговати на манипулацију у великој мери зависи од тога са којом врстом манипулације имате посла.

Ако мислите да сте ви или неко кога познајете у манипулативној или насилној вези, стручњаци предлажу да потражите помоћ од психотерапеута или организације која се бави насиљем у породици или слично. Група за подршку може бити од велике помоћи, каже Стајнс. „Људи у токсичним везама морају да чују слична искуства. Они су условљени да мисле да је такав однос нормалан. Неко мора да им помогне да схвате да то није нормално.

За друге облике манипулације, Стајнс предлаже да покушамо да не дозволимо да манипулативно понашање дође до нас лично. „Користите мото: 'Посматрајте, не узимајте к срцу'“, каже она. На крају крајева: ми нисмо одговорни за ничија осећања.”

Јасно дефинисане границе могу играти важну улогу у спречавању манипулације. „Манипулативни људи имају лабаве границе“, каже Стајнс. „Имате своје лично искуство као људско биће и морате да знате где завршавате, а где почиње друга особа. Манипулатори често имају границе које су или превише круте или уврнуте."

У манипулативној ситуацији, може помоћи ако одложите свој одговор. На пример, уздржите се од потписивања уговора на први поглед, не купујте нешто скупо без претходног размишљања и избегавајте да донесете важну одлуку о вези када се та тема први пут покрене, предлаже Олсон. Најбоље решење да се избегне манипулација је често „одспавати“.

Извор: Time, превод Бука

LEAVE A RESPONSE

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *