УНС – УДРУЖЕЊЕ НАСТАВНИКА СРБИЈЕ "ПАНЕЛ"

Вести, актуелности и занимљивости из области образовања

ДОКУМЕНТА

ИСТРАЖИВАЊЕ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНЕ ПРАКСЕ

Основе методологије истраживања у области образовања и васпитања

  • Избор области, предмета истраживања – чиме желимо да се бавимо у истраживању?
  • Разматрање предмета истраживања, дефинисање основних појмова и формулисање теме (радни наслов истраживања)
  • Теоријски приступ проблему и претходна истраживања (налази, извори података)
  • Циљеви и задаци истраживања
  • Методе и технике истраживања
  • Популација и узорак истраживања
  • Методе обраде података (дескриптивна статистика)
  • Организација (поступак) истраживања

УВОДНИ ДЕО

  • Први корак: Индивидуално запишите чиме бисте желели да се бавите у истраживању (предмет истраживања)
    • Потребна је прецизност и јасноћа (да одмах буде јасно чиме желите да се бавите у истраживању)
  • Други корак: Поделите идеје на нивоу Стручног већа.
    • Помозите једни другима у одређивању предмета истраживања.
  • Трећи корак: Заједно напишите до пет предмета истраживања и радни наслов истраживања и напишите кључна питања за која ћете тражити одговоре у истраживању

  • Теоријска знања из литературе како би се предмет истраживања поставио у одговарајући контекст.
  • Истраживач мора имати одређена теоријска знања која стиче проучавањем литературе.
  • Преглед литературе, референце, одабрани, разноврсни  извори.
  • Али и – опис постојећег контекста, праксе.
  • Извори су дедуктивног карактера и основа са за фокусирање на проблем истраживања.
  • Користе се налази изабраних референтних истраживања.
  • Добро проучена литература основ је за квалитетно планирање и спровођење истраживања.
  • По потреби, дефинишу се кључни појмови (из теоријског оквира).

МЕТОДОЛОГИЈА ИСТРАЖИВАЊА

  • Предмет истраживања – конкретизује се шта је истраживано.
  • Предмет истраживања – проблем, питање, појава, аспект, процес.
  • Кључне речи и варијабле.
  • Предмет се дефинише у више корака – трагање за концизном, јасном, језички коректном формулацијом.
  • Најмања измена у формулацији може бити значајна.
  • Циљ и задаци истраживања – јасно формулисање једног циља који се жели постићи и више задатака који произилазе из циља (унутрашња конзистентност циља)
  • Циљем се одговара на питање зашто и која сзанања се стичу истраживањем
  • Задаци истраживања – сви су у оквиру постављеног циља
  • Задаци истраживања – конкретна питања на која се траже одговори
  • Популација и узорак – опис популације, прецизирање и врста узорка
  • Методе, технике и инструменти  – квантитативне и квалитативне методе, избор техника, готови или аутентични инструменти, питање о природи појаве која се проучава

Квалитет истраживачких инстумената

  • Метријске карактеристике инструмената (ваљаност, поузданост, дискриминативност, објективност)
  • Релеватност питања (ставки): кључни елементи испитиване појаве
  • Веза циљне групе и питања – на која питања могу, а на која не могу одговорити?
  • Формат питања – затворена (алтернације, вишеструког одговора, допуне) или отворена?
  • Адекватност понуђених одговора – неопредељени, неинформисани?
  • „Дужина инструмента“ – утиче на поузданост
  • Економичност примене и економичност обраде
  • Статистички прикази и анализе са „укрштањем података“
  • Интерпретација налаза и квалитет препорука

Поступак истраживања као део методологије

  • Описују се кључни кораци у спровођењу истраживања.
  • Хронолошки – организација, време, услови.
  • Да ли је било ометајућих фактора или фактора који су променили планирани ток истраживања, процена утицаја?

ПРИКАЗ РЕЗУЛТАТА ИСТРАЖИВАЊА

  • Бројчано, табеларно, графичко, статистичко и текстуално приказивање.
  • Потребно је изабрати најбољи облик приказивања, без понављања.

Водити рачуна о информативности облика, јасноћи приказа и видљивости налаза.

  • Уз бројчано, табеларно, графичко, статистичко приказивање даје се и текстуално објашањавање које је у функциији разумевања резултата истраживања
  • Тумаче се и осмишљавају резултати истраживања
  • Размишљање и закључивање о појединачним резултатима
  • Анализа, синтеза и уопштавање
  • Ослонац на приказан теоријски оквир и упоређивање са коришћеним истраживањима
  • Истраживачка етичност (без претенциозности)
  • Дискусија се води око постављених питања, циља и задатака истраживања
  • Размишљање о доприносу истраживања унапређивању праксе

ЗАКЉУЧЦИ И ПРЕПОРУКЕ

  • Синтеза свих кључних резултата истраживања
  • Целовито или као појединачни закључци
  • Суштина рада – најважније и најзначајније из истраживања
  • Заснивају се на чињеницама, а не утисцима
  • Указује се на важност резултата истраживања
  • Креативни корак и посебан мисаони напор аутора
  • Процена доприноса раду установе
  • Препоруке – тежити ка конкретности
  • По потреби – предлог за нова истраживања

ЛИТЕРАТУРА

  • Према АПА стилу
  • Водити рачуна о цитатима
  • Референтни извори
  • Савремени извори
  • Адекватни прописи

Стил писања

  • Одговорност аутора према језику и правилном изражавању.
  • Основе научне и академске писмености
  • А. Шопенхауер – „Ко има праве мисли има прави стил“
  • Стил одражава начин писања и изражавања мисли
  • Јасноћа, сажетост и логичност текста
  • Језик научне области (педагогија, дидактика, прихологија, методике)
  • Важећи правопис

Технички захтеви

  • Ћирилица, фонт New Times Roman, величина 12, проред 1,15
  • Обим – од 15 до 20-ак страна
  • Графикони и слике адекватно именовани и означени
  • Садржај насловне стране (на средини – наслов рада (и поднаслов), испод тога у загради:  испит за стицање лиценце за директора образовно-васпитне установе, у доњој половини десно – име и презиме кандидата, при дну месец и година
  • Провера језичке и визуелне коректности рада
  • Једнострана штампа

  • Циљ и задаци истраживања
    • Методолошки оквир истраживања (методе, технике, инструменте, популацију и узорак)
    • Поступак истраживања
    • Практичан значај истраживања за установу
    • Проверите почетни наслов (тему) истраживања и, по потреби, коригујте

LEAVE A RESPONSE

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *