Рад са децом је веома леп посао, још ако је комуникација између наставника и ученика добра онда овај посао прераста у задовољство. Веома је важно на почетку школске године договорити и прецизирати шта наставник очекује од ученика и које жеље имају ученици. Када се то уради добро онда ће и комуникација бити много боља и једноставно свако ће знати шта да очекује у датој ситуацији. Да не би долазило до ометања током наставе, знакови могу да буду веома корисни. Они се деле на вербалне и невербалне.
У вербалне и невербалне знакове подстицања комуникације поред осталих спада и активно слушање. Одржавање контакта погледом један је од невербалних знакова који се користи при активном слушању, а њиме шаљемо поруку особи да је слушамо и да нам је важно оно што она хоће да нам каже.
Поглед може бити веома моћно средство у међусобној комуникацији на релацији наставник – ученик, јер може да служи као опомена онима који се не придржавају договорених правила понашања или рада на часу, а може бити и усмеравање пажње осталих ученика на онога који заслужује похвалу.
Поред погледа и остали невербални знакови су важни у квалитетној комуникацији. Међу њима су потврдни покрети рукама и главом, положај тела, као и мимика која додатно охрабрује ученике.
Током комуникације битно је правити и кратке паузе од неколико секунди како би дали времена ученику да размисли ако му је постављено неко питање, а и када је у питању обрада нове наставне јединице да размисли о ономе о чему се у том моменту говори како би изнео своје мишљење.
Активно слушање је погодно када се на часу одвија дискусија око нечега и када је потребно исказивање мишљења. У таквом случају могу се применити технике – Тражити објашњење, Подстицање на размишљање питањима, Разматрање осталих могућности, Парафразирање мисли ученика – као на пример: Твоје мишљење је интересантно, али како разумеш … ; Да ли и ти подржаваш мишљење писца? ; Идеја коју си изнео/ла је добра али је не разумем најбоље у делу који се односи на … ; То што си рекао значи … ; Можеш ли да поновиш још једном, није ми баш јасно … ?
Комуникација је веома важна у настави јер ако она не функционише добро онда су и резултати које ученици постижу слабији. Активно слушање је значајна спона у комуникацији па самим тим доприноси бољим постигнућима ученика.
Пише: Проф. историје Иван Стојановић