Невербална комуникација (1)
- Претежно спонтана, али и намерна, којом особе без речи, гестовима, начином држања тела, изразом лица, погледом или бојом гласа:
- изражавају и размењују намере
- емоције
- расположење
- ставове и
- жеље.
Невербална комуникација (2)
- ВК – преношење информација, а НВК – преношење осећања и ставова
- Заједничко свим облицима НВК је да носе одговарајућу поруку
- НВК је нарочито важна у првим контактима и првим тренуцима (60% комплетног утиска)
- Ограничена контрола у НВК је у фацијалним изразима и погледима
- Претерана гестикулација слаби комуникацију
Невербална комуникација (3)
- Универзалан модел општења који одликује и животиње
- Иако је примарни модел, ипак је контролисан системом кодова који су културно детерминисани
- Једнако је битно шта је речено и како је речено
Културолошке разлике у НВК
- Мушкарци и жене се уопште не смеју додиривати у јавности (поједине арапске земље)
- Додиривање туђе главе – увреда (азијске земље)
- Чврст стисак руке као знак јаког карактера (западна култура)
- Нежно и мекано руковање као поштовање (мушкарци у арапским земљама)
- Јак стисак уз загрљај (мушкарци из Латинске Америке)
- Никада жена не сме започети руковање (Индија)
- Не гледати у очи приликом руковања – лош манир (Запад)
- Гледање у очи – знак ароганције, а спуштен поглед знак поштовања (источњачка култура)
- Северне земље – више су окренуте вербалном комуницирању, због чега их јужне земље доживљавају као хладне и дистанциране у комуникацији
Положај тела у комуникацији
- Говори о предрасудама, оптимизму, типу личности, начину решавања проблема
- Држање тела Супермена или полицајца говори о дистанци, истицању моћи
- Отворено држање тела – раширене или опуштене руке, отворени дланови, непрекрштене ноге
- Затворено држање тела – склопљене руке, прекрштене ноге, благо окренуто тело од саговорника, бочно увијање главе
Стилови комуникације
- АГРЕСИВНИ
- ПАСИВНИ
- ПАСИВНО-АГРЕСИВНИ
- АСЕРТИВНИ
Агресивни стил комуникације
- Гласан, нападан говор, игнорисање саговорника, прекидање саговорника
- Усмереност само на себе и своје речи
- У критичним ситуацијама усмереност на личност којој се обраћа („ти си крив, ти не слушаш, ти си лењ“), а не на решавање проблема
Пасивни стил комуникације
- Особа говори тихо, спуштеног погледа
- Особа избегава расправе и дискусије
- Битно јој је шта други мисле
- Сопствена осећања ставља у други план
- Очигледан недостатак самопоуздања
Пасивно-агресивни стил комуникације
- Избегавање изношења личног мишљења
- Избегавање преузимања одговорности
- Саркастичне примедбе
- Пасивно супротстављање захтевима радног и социјалног окружења
- Последица неспособности да се љутња и фрустрација изразе на здрав начин
- Непостојање увида у сопствена осећања, због чега мисле да их други не разумеју
- Неусклађеност вербалних и невербалних порука (кроз осмех вређају)
Поступци који могу указивати на овај стил: заборављање, пребацивање кривице, никада љути, страх од блискости, опструкција, изигравање жртве, одуговлачење
Илустрација ПА стила
- Дивна ти је хаљина, баш лепо што и пуније особе могу да нађу нешто за себе.
- Откад ти покрећеш иницијативе?
- То је велики успех за тебе, ипак ниси завршио школу.
- Ево сада ћу урадити, не мораш сто пута да понављаш.
- Од тебе се нисам надала да си тако друштвена.
- Ти си за нас велико изненађење, до сада, када неко помене твоје име, ми се уплашимо.
Асертивни стил комуникације
- Јасно и адекватно изражавање мисли и осећања уз уважавање потреба саговорника
- У вербалној комуникацији особа је директна, користи „ја – поруке“ – ја мислим, ја осећам, ја желим да чујем шта ти мислиш
- Очигледност WIN – WIN ситуације
Асертивност у односу директора према запосленом
- У ситуацији неслагања са запосленим, директор изаражава своје мишљење, заузима се за себе и поставља границе
- Јасно указује запосленом на пропусте у раду, не преузима посао, већ садејствује у складу са својом улогом директора.
Примери ЈА-РЕЧЕНИЦА
- КАД ВИДИМ ДА нисте урадили, припремили, написали… (припреме, записник, унели оцену, обавестили, организовали на време…) (1.)
- ЈА СЕ ОСЕЋАМ (разочарано, изненаћено, непријатно…) или изненађен/а сам, непријатно ми је, повређен/а сам и сл.. (2.)
- ЈЕР је то Ваша обавеза, јер је тако договорено, тако је по закону, по правилу, јер сте Ви за то задужени … (3.)
- ЖЕЛИМ ДА/НОЛИМ ВАС ДА завршите и предајте записник, унесите оцене, обавестите родитеље… (4.)
- Ово су типске тзв. ЈА-РЕЧЕНИЦЕ
- У 1. кораку се наглашава којим конкретним поступком је дошло до тога, шта није урађено (чињенице)
- У изражавању осећања, ставова у 2. кораку
- У 3. кораку се даје објашњење/подсећање на договор, обавезу и зашто је то неопходно и важно да се уради
- У 4. кораку се кратко даје налог да се уради.
- Ни једног момента се не говори о личности и њеним особинама, само се третира појединачни поступак
- На тај начин се смањује могућност сукоба, правдања, напада или осећаја увређености
Флексибилност у комуникацији
- Агресивни
- Пасивни
- Пасивно-агресивни
- Асертивни
Флексибилна комуникација
- Стилови комуникације су повезани, јер је суштина у флексибилној комуникацији
- Пожељно је бити у асертивном пољу комуникације, али не увек и по сваку цену
- Некада ћемо се повући из комуникације, али не зато што смо пасивни, већ да бисмо избегли ситуацију „два јарца на брвну“
- Флексибилна комуникација – избор стила зависи од контекста, вредности које заступамо, али увек са емпатијом за саговорника
ПОВРАТНА ИНФОРМАЦИЈА О КВАЛИТЕТУ НАСТАВНОГ РАДА
Правила давања повратне инфорације
- Квалитетна повратна информација:
- Специфична, а не општа
- Заснива се на опису, а не на процени
- Конкретна, а не апстрактна
- Усмерена на понашање, а не на особу
- Даје се у форми размене, а не савета
- Увремењена, а не временски удаљена од ситуације
- Задовољава потребе онога ко је прима, а не онога ко је даје
- У вези је са садржајем на коме се ради
Вештина примања повратне информације (препоруке)
- Прималац треба да буде отворен и да активно слуша.
- Прималац треба да „има на уму“ да повратна информација није коначан суд, већ једно од могућих мишљења.
- Прималац треба сам да одлучи у којој мери ће уважити мишљење које му је саопштено, али иза тога треба да стоје професионална знања и вештине.
- Прималац треба да буде конструктиван када прима повратну информацију; добро је да се фокусира на део који процењује значајним и корисним.
- Шта је још важно да би повратна информација имала жељени ефекат?
ВРЕДНОВАЊЕ НАСТАВНОГ РАДА
Инструктивно-педагошки увид и мере
- Посете часовима и осталим активностима
- Извештавање о проценама и давање препорука за унапређивање рада:
- На индивидуалном нивоу – непосредна повратна информација
- На нивоу установе – периодични извештаји
- На часу је потребно утврдити присуство показатеља који се односе на квалитет наставе и учења.
- Поред понашања наставника, потребно је пажњу усмерити и на понашање ученика.
- Податке са посматрања часа треба допунити увидом у ученичке свеске, припреме наставника, разговором са ученицима и наставницима.
- За вредновање квалитета часа користи се индивидуални образац.
- У обрасцу је потребно обележити показатеље који се нису могли пратити, као и разлог због чега није било могуће њихово праћење.
Извештавање о процесу усаглашавања и одлучивања треба да буде према листи питања:
- Како процењујете квалитет часа?
- Шта је било тешко у процесу посматрања и процењивања часа (видљивост показатеља, докази и сл.)?
- Како је текао процес усаглашавања?
- Да ли било великих разлика у проценама и на који начин су се доносиле заједничке процене?
- Које индикаторе је било најтеже уочити и због чега?
- Остала запажања…
ПОВРАТНА ИНФОРМАЦИЈА О КВАЛИТЕТУ НАСТАВНОГ РАДА
Правила давања повратне инфорације
- Квалитетна повратна информација:
- Специфична, а не општа
- Заснива се на опису, а не на процени
- Конкретна, а не апстрактна
- Усмерена на понашање, а не на особу
- Даје се у форми размене, а не савета
- Увремењена, а не временски удаљена од ситуације
- Задовољава потребе онога ко је прима, а не онога ко је даје
- У вези је са садржајем на коме се ради
Вештина примања повратне информације (препоруке)
- Прималац треба да буде отворен и да активно слуша.
- Прималац треба да „има на уму“ да повратна информација није коначан суд, већ једно од могућих мишљења.
- Прималац треба сам да одлучи у којој мери ће уважити мишљење које му је саопштено, али иза тога треба да стоје професионална знања и вештине.
- Прималац треба да буде конструктиван када прима повратну информацију; добро је да се фокусира на део који процењује значајним и корисним.
- Шта је још важно да би повратна информација имала жељени ефекат?