ОЦЕЊИВАЊЕ
Праћење развоја и напредовања ученика у достизању исхода и стандарда постигнућа, као и напредовање у развијању компетенција у току школске године обавља се формативним и сумативним оцењивањем.
Формативно оцењивање, јесте редовно и планско прикупљање релевантних података о напредовању ученика, постизању прописаних исхода и циљева и постигнутом степену развоја компетенција ученика. Саставни је део процеса наставе и учења и садржи повратну информацију наставнику за даље креирање процеса учења и препоруке ученику за даље напредовање и евидентира се у педагошкој документацији (педагошкој свесци) наставника. Формативне оцене се дају и уписују у педагошку свеску на основу односа ученика према раду, активности на часу, урађених домаћих задатака, вођења свеске на часовима, учешћа у групним радовима, пројектима…ове оцене се зову формативне, јер утичу на формирање сумативне оцене. На основу података прикупљених формативним оцењивањем могу се извести сумативне оцене које се уносе у књигу евиденције о образовно-васпитном раду (у дневник).
Сумативне оцене се добијају и из контролних или писмених радова, тестова, усменог испитивања, самосталних или групних радова ученика.
Оцена је јавна и саопштава се ученику одмах по спроведеном поступку оцењивања, са образложењем.
На почетку школске године наставник, ради планирања рада и даљег праћења напредовања ученика, процењује степен развијености компетенција ученика у оквиру одређене области, предмета, модула или теме од значаја за наставу у тој школској години.
Резултат иницијалног процењивања не оцењује се бројчано, али се ученику даје повратна информација о постигнућима.
Контролни тестови који трају дуже од 15 мин морају се најавити пет дана унапред;
Уколико више од половине ученика добије јединицу на писменој провери знања, он се аутоматски поништава, држи се обавезна допунска настава и провера се понавља;
У случају великог броја негативних оцена и честог понављања писмених провера знања због негативних оцена на нивоу одељења, директор може наставника да пошаље на додатно стручно усавршавање;
Оцена мора да се унесе у дневник осам дана од провере, у противном се поништава;
Свака сумативна оцена унета у дневник је од истог значаја и урачунава се у аритметичку средину при закључивању оцена
У току часа наставници имају право да ђацима задају петнаестоминутни тест чија оцена не улази у дневник. То је само рекапитулација оного што су деца усвојила у току претходних 30 минута тог часа, и спада у формативну оцену;
На сајту школе јавно мора да буде објављен распоред контролних и писмених задатака;
На оцену из владања не могу да утичу остале оцене. На пример, ако ученик постиже одличне резултате у учењу, а рецимо, да је починио вршњачко насиље или починио неку другу законом прописану тежу повреду; одговараће према закону као и сви други ученици који нису одлични .
Оцене закључује одељенско веће на предлог предметног професора;
Закључна оцена не може бити мања од аритметичке средине свих сумативних оцена из дневника (не урачунава се закључна оцена на полугодишту)!
Приликом оцењивања уважавању се индивидуалне разлике, образовне потребе, узраст, претходно постигнуће ученика.
Критеријуми оцењивања опште-образовних предмета:
Довољан (2):
познаје и разуме кључне појмове и информације
усвојио је одговарајућу терминологију
примењује одговарајуће поступке у решавању једноставних задатака (проблемских ситуација) у познатом контексту
Обрасце зна да примени уз помоћ наставника и без извођења
објашњења даје површно уз помоћ наставника
размишљање и логичко повезивање и закључивање је слабо изражено
Дефиниције, формуле , законе и правила препознаје
знања и објашњења повремено или ретко повезује са практичним
знања ретко повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
Задатке решава на табли уз помоћ наставника
Домаће задатке ради повремено
Редовно похађа наставу овог предмета
повремено показује заинтересованост за сопствени процес учења, а препоруке за напредовање реализује уз стално праћење
На часу је понекад активан
коректно учествује и ангажује се у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте
Добар (3):
уме јасно да искаже одређени садржај у складу са захтевом и на одговарајући начин (усмено, писмено, графички, практично, ликовно и др.), укључујући коришћење информационих технологија
показује заинтересованост за сопствени процес учења, уважава препоруке за напредовање и делимично их реализује
простије шеме црта самостално, а сложеније уз помоћ наставника
једноставније обрасце и задатке изводи самостално, а сложенија само као готова и интерпретира их уз помоћ наставника
објашњења нису целовита, али су самостална
уз мању помоћ наставника повезује теоријска знања и објашњења са практичним и искуствима
уз мању помоћ наставника теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
дефиниције, законе, правила добро познаје
домаће задатке ради редовно
на часу је понекад активан
редовно похађа наставу овог предмета
уме да формулише своје ставове и образложи их
коректно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Врло добар (4):
сложеније задатке изводи и објашњава углавном самостално уз малу помоћ наставника
приликом давања објашњења и решавања проблемских задатака, ученик логички повезује, анализира и закључује
дефиниције, законе и правила самостално репродукује и примењује
задатке на часу ради углавном самостално
теоријска знања и објашњења даје самостално и повезује их са практичним
теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
изражава своје ставове на основу сопствених тумачења и аргумената
домаће задатке ради редовно и тачно
на часу је активан и показује интересовање за предмет
редовно похађа наставу овог предмета
активно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Одличан (5):
све сложеније задатке и проблемске ситуације решава самостално и са разумевањем их тумачи
има развијено критичко и хипотетичко размишљање и у складу са тим доноси закључке и изражава ставове
објашњења даје исцрпно и потпуно самостално
дефиниције, законе и правила примењује на време и потпуно самостално
теоријска знања и објашњења даје самостално и повезује их са практичним примерима из свакодневног живота
теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
домаће задатке решава редовно и тачно
повремено долази до нових решења (у теорији и задацима), као посебан вид интересовања за предмет
радо се ангажује у ваннаставним активностима везаним за струку
по потреби се ангажује у пружању помоћи ученицима у одељењу којима је потребна помоћ у савладавању градива
активно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Критеријуми оцењивања у теоријској настави – струка
Довољан (2):
Просте шеме зна да црта самостално, а сложеније уз помоћ наставника
Обрасце зна да примени уз помоћ наставника и без извођења
Физикална објашњења даје површно уз помоћ наставника
Техничко размишљање није изражено
Дефиниције, формуле , законе и правила препознаје
Теоријска знања и објашњења повремено или ретко повезује са практичним
Теоријска знања ретко повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
Задатке решава на табли уз помоћ наставника
Домаће задатке ради повремено
Редовно похађа наставу овог предмета
повремено показује заинтересованост за сопствени процес учења, а препоруке за напредовање реализује уз стално праћење
На часу је понекад активан
коректно учествује и ангажује се у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Добар (3):
уме јасно да искаже одређени садржај у складу са захтевом и на одговарајући начин (усмено, писмено, графички, практично, ликовно и др.), укључујући коришћење информационих технологија
показује заинтересованост за сопствени процес учења, уважава препоруке за напредовање и делимично их реализује
простије шеме црта самостално, а сложеније уз помоћ наставника
једноставније обрасце изводи самостално, а сложенија само као готова и интерпретира их уз помоћ наставника
физикална објашњења нису целовита, али су самостална
уз мању помоћ наставника повезује теоријска знања и објашњења са практичним и искуствима
уз мању помоћ наставника теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
задатке ради уз мању помоћ наставника
дефиниције, законе, правила добро познаје
домаће задатке ради редовно
на часу је понекад активан
редовно похађа наставу овог предмета
коректно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Врло добар (4):
простије и сложеније шеме црта самостално и уме да их објасни и тумачи
обрасце изводи и објашњава углавном самостално уз малу помоћ наставника
физикална објашњења даје са мањим пропустима
дефиниције, законе и правила самостално репродукује и примењује
задатке на часу ради углавном самостално
теоријска знања и објашњења даје самостално и повезује их са практичним
теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
домаће задатке ради редовно и тачно
на часу је активан и показује интересовање за предмет
редовно похађа наставу овог предмета
активно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Одличан (5):
све шеме црта самостално и са разумевањем их тумачи
све обрасце изводи и објашњава потпуно самостално
физикална објашњења даје исцрпно и потпуно самостално
дефиниције, законе и правила примењује на време и потпуно самостално
задатке на часу ради потпуно самостално и тачно
теоријска знања и објашњења даје самостално и повезује их са практичним
теоријска знања повезује са другим предметима сличног садржаја, као и претходним знањима из истог предмета или знањима и искуствима из свакодневног живота
домаће задатке решава редовно и тачно
повремено долази до нових решења (у теорији и задацима), као посебан вид интересовања за предмет
радо се ангажује у ваннаставним активностима везаним за струку
по потреби се ангажује у пружању помоћи ученицима у одељењу којима је потребна помоћ у савладавању градива
редовно похађа наставу овог предмета
активно учествује и ангажује у различитим облицима групног рада и на пројектима, укључујући и интердисциплинарне пројекте.
Критеријуми оцењивања лабораторијских вежби
Довољан (2):
инструменте и остали прибор спаја по шеми уз помоћ наставника
резултате мерења очитава уз помоћ наставника
инструменте и остали прибор чува и правилно користи
извештаје нередовно предаје
понекад повезује теоријска знања са вежбама
на часу углавном пасивно прати садржај часа
редовно похађа часове вежби
естетски изглед и техничка исправност одрађене вежбе је на репродуктивном, нижем нивоу
Добар (3):
инструменте и остали прибор спаја по шеми углавном самостално
резултате мерења очитава уз мању помоћ наставника
инструменте и остали прибор чува и правилно користи
извештаје предаје редовно
теоријска знања примењује у вежбама уз мању помоћ наставника
на часу показује интересовање
редовно похађа часове вежби
естетски изглед и техничка исправност одрађене вежбе је на средњем нивоу
Врло добар (4):
инструменте и остали прибор спаја по шеми самостално
резултате мерења очитава самостално
инструменте и остали прибор чува и правилно користи
извештаје предаје редовно и одрађује их самостално
теоријска знања примењује самостално у вежбама
на часу је активан и показује интересовање
редовно похађа часове вежби
естетски изглед и техничка исправност одрађене вежбе је на високом нивоу
Одличан (5):
инструменте и остали прибор спаја по шеми самостално, брзо и тачно
резултате мерења очитава самостално и прецизно
инструменте и остали прибор чува и правилно користи
извештаје предаје редовно и одрађује их самостално
теоријска знања примењује самостално и стваралачки у вежбама
на часу је нарочито активан и показује интересовање
редовно похађа часове вежби
естетски изглед и техничка исправност одрађене вежбе је на врло високом нивоу
Критеријуми оцењивања практичне наставе
Довољан (2):
у фази припреме постављеног радног задатка сналази се уз помоћ наставника
успешно обавља једноставније радне задатке уз помоћ наставника
средства рада, опреме и правила безбедности на раду познаје и правилно користи
теоријска знања повезује са праксом уз помоћ наставника
економичност материјала задовољавајућа
спорије ради уз помоћ наставника
чување алата, инструмената и прибора задовољавајућа
естетски изглед и техничка исправност обављеног посла на задовољавајућем нивоу
Добар (3):
у фази припреме постављеног радног задатка добро се сналази
успешно обавља једноставније и неке сложеније радне задатке
средства рада, опреме и правила безбедности на раду познаје и правилно користи
теоријска знања добро повезује са праксом
економичност утрошеног материјала добра
брзина рада добра
чување алата, инструмената и прибора добра
естетски изглед и техничка исправност обављеног посла на добром нивоу
Врло добар (4):
фазу припреме постављеног задатка обавља потпуно самостално и правилно
све радне операције успешно и самостално обавља
средства рада, опреме и правила безбедности на раду врло добро познаје и правилно користи
теоријска знања повезује са праксом тачно и самостално
економичност утрошеног материјала врло добра
брзина рада оптимална, врло добра
чување алата, инструмената и прибора врло добра
естетски изглед и техничка исправност обављеног посла на врло добром, високом нивоу
Одличан (5):
фазу припреме постављеног задатка обавља потпуно самостално, правилно и тачно
све радне операције високе сложености обавља успешно и самостално
средства рада, опреме и правила безбедности на раду одлично познаје и правилно користи
теоријска знања повезује са праксом тачно, самостално, рационално и иновативно
економичност утрошеног материјала одлична
велика брзина рада и сигурности
чување алата, инструмената и прибора одлична
естетски изглед и техничка исправност обављеног посла на одличном, веома високом нивоу
по потреби може пружити подршку и помоћ ученицима са слабије развијеним вештинама и знањем