УНС – УДРУЖЕЊЕ НАСТАВНИКА СРБИЈЕ "ПАНЕЛ"

Вести, актуелности и занимљивости из области образовања

АКТУЕЛНОСТИ ЗА НАСТАВНИКЕ ЗА УЧЕНИКЕ

Како да ученици препознају лажне вести?


Једна од главних дигиталних компетенција којој можемо научити данашњу децу јесте како усвојити критички став приликом читања вести или чланака на интернету. Велики је пораст свих врста информативних портала и њихово ширење путем друштвених медија прилично је отежало уочавање разлике између вести, ауторских чланака или пропагандних информација.

Стицање способности препознавања лажних вести и неверовање свему што се може прочитати на интернету претвориће ваше ученике у интелигентне и разборите одрасле особе које ће се увек сетити да пре доношења брзоплетих закључака сваку тему прво треба добро истражити.
Пет питања за препознавање лажних вести:

  1. Одакле долази ова информација?
    Нека ваши ученици процене је ли мрежна страница на којој је објављен чланак веродостојна. Можете саставити попис поузданих извора, као што су мрежне верзије новина, али и попис мрежних страница чији садржај није увек поуздан.
  2. Звучи ли наслов неутрално?
    Добро новинарство увек користи неутралне наслове; ако вас читање наслова чланка чини љутим, тужним, или га сматрате смешним, то је знак за узбуну! Могло би се радити о наслову за привлачење пажње (енгл. clickbait) који је тако срочен само зато да вас привуче да кликнете на њега.
  3. Јесу ли слике из чланка у вези с његовим садржајем?
    Неки чланци користе старе слике уз новије вести, само како би произвели одређени учинак објављивањем шокантне слике, која заправо није у вези са садржајем чланка. То се обично догађа када читамо о катастрофама попут урагана или потреса.
  4. Знате ли ко је аутор чланка?
    Добар показатељ квалитета чланка је могућност идентификације његовог аутора, било по имену или по профилу с друштвених медија. Мрежне странице које објављују своје чланке с потписом “админ” не стварају добру слику.
  5. Наводи ли чланак икакве изворе?
    Врло је уобичајено видети чланке у којима пише “знанственици кажу да…”, али не наводе никакву знанствену студију. То је обично знак да није sпроведено истраживање приликом писања чланка, већ се само спомиње нешто што пише на другим мрежним страницама, без да је икакво време посвећено покушају поткрепљивања тих информација.
    Праћењем ових 5 једноставних корака можете научити свој разред разликовању стварних од лажних вести, што је заиста корисна способност за њихову садашњост, али и будућност.

Извор: skole.hr

LEAVE A RESPONSE

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *