Основе методологије истраживања у области образовања и васпитања
- Избор области, предмета истраживања – чиме желимо да се бавимо у истраживању?
- Разматрање предмета истраживања, дефинисање основних појмова и формулисање теме (радни наслов истраживања)
- Теоријски приступ проблему и претходна истраживања (налази, извори података)
- Циљеви и задаци истраживања
- Методе и технике истраживања
- Популација и узорак истраживања
- Методе обраде података (дескриптивна статистика)
- Организација (поступак) истраживања
УВОДНИ ДЕО
- Први корак: Индивидуално запишите чиме бисте желели да се бавите у истраживању (предмет истраживања)
- Потребна је прецизност и јасноћа (да одмах буде јасно чиме желите да се бавите у истраживању)
- Други корак: Поделите идеје на нивоу Стручног већа.
- Помозите једни другима у одређивању предмета истраживања.
- Трећи корак: Заједно напишите до пет предмета истраживања и радни наслов истраживања и напишите кључна питања за која ћете тражити одговоре у истраживању
- Теоријска знања из литературе како би се предмет истраживања поставио у одговарајући контекст.
- Истраживач мора имати одређена теоријска знања која стиче проучавањем литературе.
- Преглед литературе, референце, одабрани, разноврсни извори.
- Али и – опис постојећег контекста, праксе.
- Извори су дедуктивног карактера и основа са за фокусирање на проблем истраживања.
- Користе се налази изабраних референтних истраживања.
- Добро проучена литература основ је за квалитетно планирање и спровођење истраживања.
- По потреби, дефинишу се кључни појмови (из теоријског оквира).
МЕТОДОЛОГИЈА ИСТРАЖИВАЊА
- Предмет истраживања – конкретизује се шта је истраживано.
- Предмет истраживања – проблем, питање, појава, аспект, процес.
- Кључне речи и варијабле.
- Предмет се дефинише у више корака – трагање за концизном, јасном, језички коректном формулацијом.
- Најмања измена у формулацији може бити значајна.
- Циљ и задаци истраживања – јасно формулисање једног циља који се жели постићи и више задатака који произилазе из циља (унутрашња конзистентност циља)
- Циљем се одговара на питање зашто и која сзанања се стичу истраживањем
- Задаци истраживања – сви су у оквиру постављеног циља
- Задаци истраживања – конкретна питања на која се траже одговори
- Популација и узорак – опис популације, прецизирање и врста узорка
- Методе, технике и инструменти – квантитативне и квалитативне методе, избор техника, готови или аутентични инструменти, питање о природи појаве која се проучава
Квалитет истраживачких инстумената
- Метријске карактеристике инструмената (ваљаност, поузданост, дискриминативност, објективност)
- Релеватност питања (ставки): кључни елементи испитиване појаве
- Веза циљне групе и питања – на која питања могу, а на која не могу одговорити?
- Формат питања – затворена (алтернације, вишеструког одговора, допуне) или отворена?
- Адекватност понуђених одговора – неопредељени, неинформисани?
- „Дужина инструмента“ – утиче на поузданост
- Економичност примене и економичност обраде
- Статистички прикази и анализе са „укрштањем података“
- Интерпретација налаза и квалитет препорука
Поступак истраживања као део методологије
- Описују се кључни кораци у спровођењу истраживања.
- Хронолошки – организација, време, услови.
- Да ли је било ометајућих фактора или фактора који су променили планирани ток истраживања, процена утицаја?
ПРИКАЗ РЕЗУЛТАТА ИСТРАЖИВАЊА
- Бројчано, табеларно, графичко, статистичко и текстуално приказивање.
- Потребно је изабрати најбољи облик приказивања, без понављања.
Водити рачуна о информативности облика, јасноћи приказа и видљивости налаза.
- Уз бројчано, табеларно, графичко, статистичко приказивање даје се и текстуално објашањавање које је у функциији разумевања резултата истраживања
- Тумаче се и осмишљавају резултати истраживања
- Размишљање и закључивање о појединачним резултатима
- Анализа, синтеза и уопштавање
- Ослонац на приказан теоријски оквир и упоређивање са коришћеним истраживањима
- Истраживачка етичност (без претенциозности)
- Дискусија се води око постављених питања, циља и задатака истраживања
- Размишљање о доприносу истраживања унапређивању праксе
ЗАКЉУЧЦИ И ПРЕПОРУКЕ
- Синтеза свих кључних резултата истраживања
- Целовито или као појединачни закључци
- Суштина рада – најважније и најзначајније из истраживања
- Заснивају се на чињеницама, а не утисцима
- Указује се на важност резултата истраживања
- Креативни корак и посебан мисаони напор аутора
- Процена доприноса раду установе
- Препоруке – тежити ка конкретности
- По потреби – предлог за нова истраживања
ЛИТЕРАТУРА
- Према АПА стилу
- Водити рачуна о цитатима
- Референтни извори
- Савремени извори
- Адекватни прописи
Стил писања
- Одговорност аутора према језику и правилном изражавању.
- Основе научне и академске писмености
- А. Шопенхауер – „Ко има праве мисли има прави стил“
- Стил одражава начин писања и изражавања мисли
- Јасноћа, сажетост и логичност текста
- Језик научне области (педагогија, дидактика, прихологија, методике)
- Важећи правопис
Технички захтеви
- Ћирилица, фонт New Times Roman, величина 12, проред 1,15
- Обим – од 15 до 20-ак страна
- Графикони и слике адекватно именовани и означени
- Садржај насловне стране (на средини – наслов рада (и поднаслов), испод тога у загради: испит за стицање лиценце за директора образовно-васпитне установе, у доњој половини десно – име и презиме кандидата, при дну месец и година
- Провера језичке и визуелне коректности рада
- Једнострана штампа
- Циљ и задаци истраживања
- Методолошки оквир истраживања (методе, технике, инструменте, популацију и узорак)
- Поступак истраживања
- Практичан значај истраживања за установу
- Проверите почетни наслов (тему) истраживања и, по потреби, коригујте